Share

tomamaxi2.jpgÎn aceste zile se mai consumă încă o tragedie în mediul de afaceri buzoian, iar cel care a „prevăzut” un astfel de moment în detrimentul unora dintre oamenii de afaceri locali este Constantin Toma, de data aceasta din postura de primar şi apărător al statului de drept.

 Cel puţin 10 agenţi economici riscă să fie aruncaţi cu totul de pe piaţa transporturilor publice locale, după ce primarul Toma a obţinut exclusivitate cu autobuzele Trans Buss pe traseul 2, pe prelungirea Pod Mărăcineni – Săpoca. 

Cel puţin, până acum, primarul oraşului Buzău, Constantin Toma, care promitea un exerciţiu administrativ elevat, cu viziune şi standarde europene, nu a făcut dovada că ar fi altceva decât un „călcător pe cadavre”, adică un exponent al unei clase de afacerişti, care s-a impus după 1989, şi a căror manieră de lucru în piaţă excludea respectul pentru concurenţă, ei funcţionând şi acumulând (capital, în principal prin specularea oportunităţilor de finanţări guvernamentale) mai ales pe principiul scopul scuză mijloacele. De altfel, afaceristul Toma, la un moment dat prezentat drept cel mai puternic om de afaceri din judeţul Buzău, şi-a început ascensiunea prin intermediul unui furt: a reuşit să-l păcălească pe inventatorul unui filtru de apă (inginerul Pascu lucra la fosta Chimica Buzău), amăgindu-l cu un salariu exorbitant, la acel timp, dar pe care nu l-a primit decât un trimestru (!) şi a scos pe piaţă o invenţie care nu-i aparţinea (Aquator, filtru de apă pe bază de cărbune activ, materie primă folosită la Chimica pentru producerea şi asamblarea filtrelor pentru purificarea aerului, spre exemplu în minerit). A călcat în picioare un destin pentru propria ascensiune, justificându-şi gestul, dacă i se reproşa, la adăpostul sintagmei „capitalism sălbatic”. Astfel de exemple mai sunt în CV-ul nepublic al actualului primar al oraşului Buzău, cel mai răsunător fiind episodul acaparării fostelor agromecuri de pe teritoriul judeţului, acţiune mafiotă în urma căreia doi oameni au făcut puşcărie, unul fiind acum în Ceruri, pentru că supărarea l-a apăsat prea tare. În schimb, Toma a mers, imperturbabil, mai departe.

Aşa cum spuneam, în aceste zile se mai consumă încă o tragedie în mediul de afaceri buzoian, iar cel care a „prevăzut” un astfel de moment unora dintre oamenii de afaceri locali este tot Constantin Toma, de data aceasta din postura de primar şi apărător al statului de drept. Cel puţin 10 agenţi economici, care şi-au dezvoltat afacerile pe domeniul transportului public de persoane, riscă să fie scoşi cu totul de pe piaţă, pentru că au fost „lucraţi” de primarul Toma.

tomamaxi3.jpgDupă instalarea în primul fotoliu din Palat, Toma şi-a declarat intenţiile de a „revizui” unele dintre activităţile economice în care era implicată şi Primăria Buzău, pe motiv că veniturile instituţiei publice respective nu respectau justeţea parteneriatelor înfiinţate. În realitate, agenţii economici care activau pe traseul 2, inclusiv prelungirea pe teritoriile comunelor Mărăcineni şi Săpoca, îşi achitau în mod regulat obligaţiile financiare către Primăria Buzău, iar Executivele celor două primării din teritoriu achitau procente contractuale mult peste obligaţiile financiare asumate, condiţiile de furnizare a serviciilor respective fiind modificate în avantajul Primăriei Buzău tocmai de primarul Toma.

Pe motiv că trebuie să acceseze fonduri europene în valoare de 31 de milioane de euro şi că UE îi cere în mod imperativ să administreze şi un traseu extraorăşenesc, pentru a îndeplini calitatea de Operator Regional, Toma a decis să „lucreze” în interiorul ADI Mărăcineni - Buzău. De prima ocazie s-a folosit când la sfârşitul anului trecut asociaţia trebuia să reînnoiască licenţele de traseu agenţilor economici pe prelungirea traseului 2. Obişnuit să aibă două feţe, Toma le-a promis, iniţial, că problema licenţelor va fi rezolvată favorabil. Numai că, perioada de atribuire a licenţelor a fost depăşită intenţionat, iar agenţii economici au fost informaţi că nu vor mai avea dreptul să opereze pe respectivul traseu.   

Au urmat procese, presiuni din partea primarului Toma, fie la Instanţă, fie la anumite societăţi ale statului cu atribuţii în transportul public, pentru ca la această dată cei 10 agenţi economici să primească interzis pe traseul 2, prelungirea Pod Mărăcineni – Săpoca.

Primarul Toma şi-a propus un program pentru emanciparea transportului public pe raza municipiului Buzău. Iar pentru realizarea lui nu a stat nici o clipă să gândească la siguranţa financiară a cel puţin 30 de familii (familiile patronilor societăţilor comerciale, la care se adaugă familiile angajaţilor). El a fost interesat doar de propria imagine în faţa electoratului oraşului Buzău, căruia îi prezentase o listă cu promisiuni, din care, la aproape doi ani de mandat, nu putea să bifeze mare lucru.

Dar ce este mai grav, primarul Toma se foloseşte de scaunul pe care-l ocupă şi la adăpostul unui aşa zis program dedicat oraşului, să dezvolte afaceri alimentate din bugetul local, care nu vor avea alt final decât înregistrarea de pierderi, dar de pe urma cărora tot ce este posibil să beneficieze de un câştig personal (comision mascat) imediat, aşa cum se presupune a fi afacerea autobuzelor cumpărate la mâna a doua din Olanda, din care deja s-a consumat o primă etapă.  

Între timp, Toma a mai dibuit o oportunitate pentru dezvoltarea „afacerii” Trans Buss şi, prin intermediul Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară Buzău -Mărăcineni – Săpoca, va intra şi pe piaţa transportului public de pe raza comunei Vadu Paşii, acolo unde cu siguranţă vor izbucni scandaluri, pentru că vor fi deranjate afaceri gestionate de Adrian Popa „Senatoru” sau Vali Cauciuc!